„ASOCIAȚIEI ROMÂNE PENTRU ILUMINAT” (A.R.I.).
ACTUALIZAT LA 10.12.2019
CAPITOLUL I – DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1. Membrii fondatori ai asociației
Subscrisele, membri fondatori ai asociației:
- SC Flash Lighting Services SA, cu sediul în București, sector 6, str. Constantin Noica, nr. 173, ap.2, înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului sub nr. J 40/4125 în data de 24.04.2001, având Cod unic de înregistrare nr. 13845929, reprezentată de Dl Dan Ovidiu Vătăjelu, cetățean român, identificat cu CI seria RX nr. 779286, CNP 1700919013520;
- SC Signify Romania SRL, cu sediul în București, sector 2, Bd. Barbu Văcărescu, nr. 301-311, clădirea Lakeview Office, et. 9, camera nr. 1, înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului sub nr. J 40/7963/2015, având Cod unic de înregistrare nr. 34715280, reprezentată de Dl Bogdan Balaci, cetățean român, identificat cu CI seria IF, nr. 347972, CNP 1690112434524;
- SC Energolux Impex SRL, cu sediul în Cluj-Napoca, str. Tăietura Turcului nr. 47/11, înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului sub nr. J 12/1456, în data de 16.08.1996 având Cod unic de înregistrare nr. 8728760, reprezentată de Dl Andras Vernes, cetățean român, identificat cu CI seria KX nr. 768574, CNP 1670929126196;
- SC Schreder România SRL, cu sediul în Cluj-Napoca, str. Corneliu Coposu, nr. 167A, județul Cluj, înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului sub nr. J 12/1759 în data de 10.11.1998, având Cod unic de înregistrare nr. 11210601 reprezentată de Dl Alexandru Florin Sirca, cetățean român, identificat cu CI seria CJ, nr. 004757, CNP 1790413201018;
ȘI
- Dl Dan Ovidiu Vătăjelu,
- Dna Marilena Pusa Măierean,
- Dl Laurențiu Chihai
- Dl Dorin Lucian Beu
- Dl Mihai Husch
- Dl Bogdan Lupu
În conformitate cu dispozițiile Ordonanței Guvernului cu privire la asociații și fundații nr. 26 din 30 ianuarie 2000, ale prezentului statut și în baza liberului consimțământ și a liberei noastre inițiative, am hotărât înființarea „Asociației Române pentru Iluminat”.
Art. 2. Denumirea asociației
Denumirea asociației este „ASOCIAȚIA ROMÂNĂ PENTRU ILUMINAT” (A.R.I.), conform dovezii privind disponibilitatea denumirii nr. 129019 din 22.10.2013 eliberată de către Ministerul Justiției, Serviciul de Relații cu Publicul și Evidența ONG.
Denumirea Asociației va fi înscrisă în toate documentele și actele emise de aceasta, la care se adaugă sediul social, numărul de înregistrare în Registrul Persoanelor Juridice fără Scop Patrimonial și, după caz, codul de înregistrare fiscală și contul bancar.
Art. 3. Forma juridică
ASOCIAȚIA ROMÂNĂ PENTRU ILUMINAT este persoană juridică română, constituită prin asocierea liberă a membrilor săi și funcționează ca organizație independentă, neguvernamentală, non profit, în condițiile O.G. nr. 26/2000, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 4. Sediul asociației
Sediul asociației este situat în România, la următoarea adresă: Piata Charles de Gaulle, nr. 15, etaj 3, birou 321 Register 17, Cladirea Charles de Gaulle Plaza, sector 1, 011857, Bucuresti.
Asociația își desfășoară activitatea pe teritoriul României, și în străinătate, cu îndeplinirea formalităților cerute de lege.
Asociația își poate deschide filiale, sucursale, în țară și în străinătate și se poate afilia la organizațiile similare interne și internaționale sau poate colabora cu oricare dintre ele pentru un proiect sau acțiune în comun, cu respectarea obiectului de activitate al asociației.
Art. 5. Durata asociației
ASOCIAȚIA ROMÂNĂ PENTRU ILUMINAT se constituie pe termen nedeterminat.
CAPITOLUL II – SCOPUL ȘI PATRIMONIUL ASOCIAȚIEI
Art. 6. Scopul și Obiectivele asociației
Scopul asociației
Asociația este o structură cu reprezentativitate națională în domeniul iluminatului, reunind entități din domeniul iluminatului precum și alte persoane fizice sau juridice care recunosc prevederile prezentului Statut, care doresc să adere la acesta și să participe la realizarea scopului și a obiectivelor Asociației.
Asociația are ca scop reprezentarea, identificarea, promovarea, susținerea și apărarea sistematică și unitară a intereselor economice, profesionale, tehnice și juridice ale membrilor organizației în relațiile cu autoritățile publice, cu sindicatele și cu alte persoane juridice și fizice, în plan național și internațional.
Asociația urmărește realizarea unor activități de interes național în domeniul iluminatului. De asemenea, facilitează accesul membrilor săi la resursele private și publice și sprijină acțiunea de parteneriat cu autoritățile publice locale și centrale și cu alte persoane juridice din țară și din străinătate.
Principiile care guvernează relația între membrii asociației, care stau la baza susținerii intereselor comune sunt: solidaritatea, transparența, democrația și promovarea interesului economic.
Asociația își desfășoară activitatea în scopul promovării domeniului luminii și iluminatului sub aspect profesional, legislativ, economic, social și educațional și apărarea intereselor industriei de profil.
Asociația sprijină introducerea pe piață a produselor conforme cu directivele și normele europene și naționale. Sprijină dezvoltarea industriei și serviciilor de profil.
Obiectivele asociației
Pentru realizarea scopului declarat, Asociația are următoarele obiective:
- a) reprezintă membrii săi în asociațiile și forurile Uniunii Europene și în alte organisme interne și internaționale în domeniu;
- b) dezvoltă programe proprii și în regim de parteneriat cu autoritățile publice din țară și din străinătate;
- c) apară, reprezintă și promovează interesele economice, tehnice, profesionale și juridice ale membrilor săi, susținând libertatea de acțiune a acestora în scopul dezvoltării și eficientizării activității în domeniul scopului asociației;
- d) promovează concurența loială, în condițiile prevăzute de lege, cu scopul de a asigura șanse egale fiecăruia dintre membri;
- e) implică instituțiile, resursele și toate specialitățile și specialiștii din domeniul iluminatului în procesul de dezvoltare economică și socială;
- f) combate prejudiciile cauzate membrilor, prin aplicarea abuzivă a unor prevederi legale scoase din context sau a unor măsuri administrative, precum și fenomenele de concurență neloială;
- g) inițiază programe de dezvoltare în domeniu, fiind consultate de Guvern la inițierea, elaborarea și promovarea programelor de dezvoltare, restructurare, privatizare, lichidare și cooperare economică și participă în structurile de coordonare și gestionare a programelor cu Uniunea Europeană;
- h) desemnează, în condițiile legii, reprezentanți la negociere și la alte tratative și acorduri în relațiile cu autoritățile publice și sindicatele, precum și în structurile tripartite de conducere și de dialog social;
- i) promovează schimbul de opinii în domeniul teoretic și practic în ramurile de interes actual ale iluminatului;
- j) informează opinia publică și instituțiile statului asupra problemelor, dorințelor și revendicărilor Asociației;
- k) asigură pentru membrii săi informații, promovează relațiile între aceștia, precum și cu alte asociații naționale și internaționale;
- l) asigură membrilor servicii de asistență și consultanță de specialitate în domeniul iluminatului;
- m) susține inițiative legislative și propune reglementări tehnico-administrative necesare menținerii și dezvoltării activității asociației, consolidării structurilor tripartite de conducere și de dialog social, precum și a drepturilor profesionale ale membrilor;
- n) supraveghează ca activitatea în domeniul iluminatului să fie exercitată numai de entități juridice sau persoane fizice care dețin autorizație/licență eliberată de organele legale;
- o) activează în organismele și în comisiile autorităților de profil ale statului pentru acordarea, refuzul, retragerea sau suspendarea autorizațiilor/licențelor;
- p) susține și facilitează prin reprezentanții săi aleși de Adunarea Generală, interesele membrilor și ale iluminatului în general față de instituțiile statului și față de celelalte organisme cu atribuții în domeniu, pentru rezolvarea problemelor privind aplicarea legislației;
- q) organizează o Comisie de Etică Profesională care să medieze eventualele neînțelegeri ce pot apărea între membri și alte probleme de interes general;
- r) se implică în formarea experților și facilitarea accesului la documentația didactică dobândită în urma participării la conferințele naționale și internaționale în domeniul iluminatului;
- s) încurajează și promovează acțiuni de cercetare și formare a învățământului profesional și contribuie la creșterea nivelului de calificare profesională în domeniu, prin dezvoltarea de activități de formare, evaluare și certificare de personal;
- t) apară și promovează profesiile și profesionalismul în domeniul luminii și iluminatului și recunoașterea națională a profesiilor de: specialist în iluminat, inginer/designer în iluminat etc. pe lângă organizațiile și instituțiile de învățământ naționale, precum și pe lângă organizațiile internaționale de profil;
- u) organizează stagii și seminare de perfecționare profesională a membrilor săi în țară și în străinătate;
- v) realizează și editează cărți, publicații periodice de specialitate, lucrări de sinteză, documentare, studii, pliante, afișe, broșuri și alte materiale informative din domeniul său de activitate;
- x) înființează și organizează, cursuri de pregătire, școli de vară, conferințe, dezbateri publice, precum și organizarea de marșuri, manifestații publice și alte activități de sensibilizare a opiniei publice, potrivit legii;
- y) dezvoltă activități economice proprii în vederea autofinanțării;
- z) sprijină membrii în realizarea tuturor obiectivelor menționate în prezentul statut, precum și a celor prevăzute de actele normative în vigoare, fără sa se implice în politica comercială a membrilor săi;
- w) alte activități prevăzute de lege, potrivit scopului asociației.
Pentru realizarea obiectivelor sale Asociația desfășoară următoarele activități concrete:
- a) implementează standardelor naționale și internaționale de calitate în formarea specialiștilor din domeniile iluminatului;
- b) susține dialogul permanent și colegial cu mediile: educațional, profesional, de cercetare și cu societatea civilă;
- c) promovează/recompensează performanțele academice, de cercetare, profesionale ale cadrelor didactice și studenților din domeniu;
- d) activități de formare continuă, perfecționare și evaluare pentru adulți;
- e) realizează înființarea și întreținerea unei bănci de date, a unor centre de documentare;
- f) participare și/sau sprijinirea participării membrilor la manifestări de promovare a produselor și domeniului (manifestări științifice, târguri și expoziții etc.);
- g) promovează dialogul permanent cu organismele și autoritățile de reglementare și legislative, naționale şi internaționale privind reglementările domeniului și ale profesiei;
- h) susține implementarea unor structuri tehnice de testare și atestare a produselor specifice domeniului.
Art. 7. Patrimoniul Asociației
Patrimoniul inițial al Asociației este reprezentat de echivalentul unui salariu minim brut pe țară garantat în plată, și anume 850 lei.
Patrimoniul asociației este alcătuit din:
- a) cotizații, donații, finanțări, resurse obținute de la bugetul de stat și/sau de la bugetele locale, sponsorizări, moșteniri;
- b) activități economice proprii în măsura în care acestea sunt în concordanță cu scopul asociației.
- c) înființarea de societăți comerciale. Dividendele obținute de asociație din activitățile acestor societăți comerciale, dacă nu se reinvestesc în aceleași societăți comerciale, se folosesc obligatoriu pentru realizarea scopului asociației.
- d) alte venituri prevăzute de lege.
Întregul patrimoniu va fi evidențiat și păstrat în conformitate cu legislația română în materie, Legea contabilității și celelalte reglementari contabile în vigoare, pe numele Asociației, și va fi folosit exclusiv pentru realizarea scopului și obiectivelor ei.
Patrimoniul Asociației este indivizibil și netransmisibil pe toată durata funcționării.
La admiterea în Asociație, fiecare nou membru va plăti o taxă de aderare, al cărei cuantum va fi stabilit și actualizat de Adunarea Generală.
Ulterior înscrierii, fiecare membru va plăti o cotizație anuală, stabilită în fiecare an de Adunarea Generală Ordinară; cotizația se va plăti până la data stabilită de Consiliul director. Membrii care se vor înscrie după data stabilită de Consiliul director vor plăti pe lângă taxa de aderare și cotizația calculată în cote procentuale trimestriale, pentru perioada rămasă până la sfârșitul anului.
Excedentele și fondurile de orice fel nu se pot restitui sau distribui sub nicio formă membrilor organizației, ci se vor întrebuința exclusiv pentru realizarea obiectivelor și scopului organizației, prevăzute în prezentul Statut.
CAPITOLUL III – CONDUCEREA ȘI CONTROLUL ASOCIAȚIEI
Conducerea Asociației este asigurată de Adunarea Generală a Asociaților și de către Consiliul Director.
Art. 8. Adunarea Generală
Adunarea Generală a Asociației are rolul de a hotărî cu privire la organizarea și funcționarea Asociației.
Adunarea Generală se întrunește o dată pe an în sesiune ordinara, iar în cazuri excepționale ori de câte ori este nevoie, la solicitarea Președintelui, a Consiliului Director sau la cererea a 1/3 din membrii săi.
Hotărârile Adunării Generale se vor adopta cu o majoritate simplă a voturilor celor prezenți.
Adunarea Generală este statutară în prezența a jumătate plus unul din membrii săi, iar în cazul în care nu întrunește numărul respectiv, se va face a doua convocare, fiind statutară cu numărul membrilor prezenți.
Asociații persoane juridice vor beneficia în cadrul ședințelor Adunării Generale a Asociației Române de un număr de 5 voturi, în timp ce asociații persoane fizice vor beneficia de 1 vot.
Adunarea Generală se convoacă în scris cu 15 zile înainte de data stabilită pentru întâlnire.
Art. 9. Consiliul Director
Consiliul Director urmărește punerea în aplicare a hotărârilor Adunării Generale și menține legătura permanentă dintre Asociație și membri săi.
Consiliul Director reprezintă nucleul de organizare, funcționare și decizie al Asociației și este alcătuit din:
– Președinte;
– Vicepreședinte;
– 2 Membri;
– Secretar general.
Alegerea, respectiv revocarea acestora se va face prin vot secret de către Adunarea Generală, dintre membrii Asociației. Membrii Consiliul Director au drept de vot în Adunarea Generală.
Membrii Consiliului Director pot fi aleși dintre membrii Asociației.
Consiliul Director se întrunește o dată pe lună, iar în cazuri excepționale ori de câte ori este nevoie. Consiliul Director ia hotărâri cu jumătate plus unu din membrii săi.
Pentru rațiuni de operativitate, ședințele Consiliului Director vor putea fi organizate și prin videoconferințe sau alte asemenea mijloace de comunicare la distanță.
Membrul Consiliului Director ce se face vinovat de absentarea nemotivată la trei ședințe consecutive sau la șase în decursul unui an, va fi revocat din funcție.
Art. 10. Cenzorul
Activitatea de control al gestiunii patrimoniului și al activității economico-financiare a asociației este asigurată de un cenzor, ales de Adunarea Generală, prin vot deschis, cu întrunirea a 2/3 din votul membrilor fondatori și membrilor asociați prezenți, pentru un mandat de 4 ani.
Niciun membru al Consiliului Director nu poate avea calitatea de cenzor.
Controlul financiar intern va fi asigurat de o comisie de cenzori, daca asociația va avea mai mult de 100 de membri înscriși, în condițiile dispozițiilor legale în vigoare.
Adunarea Generală aprobă regulile generale de organizare a controlului financiar intern al Asociației.
CAPITOLUL IV – ATRIBUȚIILE ORGANELOR DE CONDUCERE
Art. 11. Atribuțiile Adunării Generale
Adunarea Generală a Asociației este organul de conducere colectiv al Asociației, având următoarele atribuții:
- stabilește strategia și obiectivele asociației;
- aprobă bugetul de venituri și cheltuieli al asociației;
- alege și revocă membrii Consiliului Director;
- alege și revocă cenzorul ;
- alege și revocă membrii Comisiei de Etică;
- înființarea de filiale;
- hotărăște modificarea actului constitutiv și al statutului;
- afilierea la alte organisme și organizații similare;
- hotărăște dizolvarea și lichidarea asociației, precum și stabilirea destinației bunurilor rămase după lichidare;
- orice alte atribuții prevăzute de lege sau în statut.
Art. 12. Atribuțiile Consiliului Director
Consiliul Director al Asociației Române pentru Iluminat este ales pentru un mandat de 4 ani și are următoarele atribuții:
- prezintă adunării generale raportul anual de activitate, executarea bugetului de venituri și cheltuieli, situația financiară anuală, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și proiectul programelor asociației;
- încheie acte juridice în numele și pe seama asociației;
- aprobă organigrama și politica de personal ale asociației;
- aprobă primirea de noi membri și hotărăște ridicarea calității de membru, la cererea celui în cauză sau la cererea a cel puțin doi membri ai asociației;
- poate împuternici orice persoană, inclusiv persoane care nu au calitatea de membru al asociației, pentru a încheia acte juridice în numele și pe seama asociației sau pentru a îndeplini orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de Adunarea Generală;
- hotărăște schimbarea sediului Asociației;
- îndeplinește orice alte atribuții stabilite de Adunarea Generală;
- stabilește termenul de plata al cotizației;
- stabilește data următorului Consiliu Director odată cu încheierea ședinței precedente;
- sancționează membrii care aduc prejudicii imaginii asociației și membrii care nu respecta hotărârile luate în cadrul Consiliului Director;
- dă avertisment și apoi, dacă este cazul, aplică sancțiuni pentru membrii care sunt subiectul unor reclamații, deoarece se afectează imaginea Asociației în România și în străinătate;
- propune Adunării Generale aderarea Asociației la organisme interne și internaționale;
- aprobă organigrama Aparatului tehnic;
- îndeplinește orice alte atribuții stabilite de Adunarea Generală;
- elaborează și aproba Regulamentul de Desfășurare a alegerilor în cadrul Asociației.
Art. 13. Atribuțiile Președintelui
Președintele este șeful ierarhic al Consiliului Director. Alegerea în această funcție se face de către Adunarea Generală, dintre membri, pe o perioadă de 4 ani.
Președintele are următoarele atribuții:
- reprezintă Asociația în fața autorităților statului, în justiție și față de terțe persoane, în plan intern și internațional;
- coordonează activitatea compartimentelor Asociației;
- conduce Consiliul Director și prezidează Adunarea Generală;
- urmărește îndeplinirea hotărârilor organelor de conducere ale organizației, precum și îndeplinirea propriului program pentru care a fost ales;
- reprezintă Asociația în relația cu media;
- îndeplinește orice alte atribuții stabilite de Adunarea Generală.
- să aducă la îndeplinire obiectivele și criteriile de performanță stabilite în limita bugetului de venituri și cheltuieli anual stabilit de către AGA ,scop în care dispune următoarele prerogative:
– concepe și aplică strategii și politici de dezvoltare a asociației;
– selectează, angajează și concediază personalul angajat ;
– negociază contractul colectiv de muncă și contractele de muncă individuale;
– încheie acte juridice în numele și pe seama asocatiei,cu exceptia celor pentru care, potrivit legii, este necesară aprobarea Adunării Generale;
– reprezintă asociația în relațiile cu băncile având drept de semnătura;
– alte prerogative încredințate de Adunarea Generală a Asociaților.
Vicepreședintele Consiliului Director preia toate atribuțiile Președintelui, în lipsa acestuia.
Art. 14. Atribuțiile Secretarului
Alegerea în această funcție se face de către Adunarea Generală, dintre membrii Consiliului Director, pe o perioadă de 4 ani.
Secretarul Asociației are următoarele atribuții:
- preia problemele ridicate de către membrii Asociației;
- elaborează documentele de prezentare ale Asociației;
- are obligația de a semna toate hotărârile și deciziile Adunării Generale și Consiliului Director;
- asigură și supervizează redactarea și tinerea proceselor verbale ale sesiunilor Adunării Generale și Consiliului Director;
- redactează hotărârile și deciziile emise de către Adunarea Generală și Consiliul Director;
- semnează orice alte acte emise de Consiliul Director și răspunde împreuna cu Președintele de materialele care implică Asociația;
- supervizează și arhivează documentele Asociației;
- elaborează împreuna cu ceilalți membri ai Consiliului Director programul de activitate al Asociației;
- răspunde de păstrarea evidenței financiare și a patrimoniului Asociației;
- îndeplinește funcția de trezorier al Asociației, având drept de semnătura în banca alături de vicepreședinte, numai în ipoteza în care Președintele se află în imposibilitate de a semna;
îndeplinește orice sarcini și/sau atribuții pe care le primește de la Adunarea Generală, Consiliul Director sau de la Președinte, în domeniul de activitate al Asociației;
Art. 15. Atribuțiile membrilor Consiliului Director
Membrii Consiliului Director sunt aleși în această funcție de către Adunarea Generală, pe o perioada de 4 ani, din rândul membrilor Asociației.
Membrii Consiliului Director -reprezentanți ai persoanelor juridice, membre ale Asociației Române pentru Iluminat- își vor pierde calitatea de membri ai Consiliului în ipoteza încetării calității de reprezentant al persoanelor juridice respective.
Membrii Consiliului Director au următoarele atribuții:
- participă obligatoriu la toate ședințele Consiliului Director și ale Adunării Generale;
- îndeplinesc orice sarcină și/sau atribuție pe care o primesc de la Consiliul Director sau de la Președinte, în domeniul de activitate al Asociației;
- preiau problemele ridicate de membrii Asociației;
- au obligația de a semna toate hotărârile și deciziile Adunării Generale și Consiliului Director;
- își asuma responsabilitatea pentru unul sau mai multe domenii de activitate ale Asociației;
- elaborează împreuna cu ceilalți membri ai Consiliului Director programul de activitate al Asociației;
- elaborează împreuna cu Secretarul documentele de prezentare ale Asociației;
- elaborează împreuna cu Președintele și Secretarul programul de activitate al Asociației;
Art. 16. Atribuțiile Cenzorului:
- a) verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociației;
- b) întocmește rapoarte și le prezintă anual, spre aprobare, Adunării generale și Consiliului director;
- c) poate participa la ședințele Consiliului director, fără drept de vot;
- d) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de Consiliul director.
- e) verifică trimestrial modul în care este administrat patrimoniul Asociației;
- f) poate efectua controale inopinate ale gestiunii Asociației;
- g) îndeplinește orice alte atribuții stabilite de Adunarea Generală, Actul Constitutiv sau Statutul Asociației.
CAPITOLUL V- MEMBRII ASOCIAȚIEI – DREPTURI ȘI ÎNDATORIRI
Art. 17. Membrii Asociației pot fi:
- asociații-fondatori: cei care au constituit asociația și au contribuit moral și material la fondarea ei și la constituirea patrimoniului;
- membri-asociați: cei care se asociază ulterior constituirii și contribuie moral și material la completarea patrimoniului;
- membrii de onoare: persoanele fizice și juridice care au o contribuție deosebită în dezvoltarea și promovarea asociației;
- membri susținători: cei care sprijină moral și material la realizarea obiectivelor asociației.
Asociația reunește următoarele categorii de persoane:
- a) Persoane juridice: societăți cu activități de formare, cercetare, producție, comerț, și/sau servicii în domeniul luminii sau al iluminatului;
- b) Persoane fizice: cadre didactice, cercetători, specialiști și profesioniști cu activitate în domeniul iluminatului și/sau domenii conexe, indiferent de sex, naționalitate, apartenență politică sau credința religioasă;
Orice persoană fizică/juridică poate deveni membru al Asociației dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
- a) Persoana juridică: nu este în stare de supraveghere judiciară, insolvență sau faliment, nu este membră a altor organizații – persoane juridice de drept public sau privat – ale căror scopuri și activități vin în contradicție cu scopurile Asociației;
- b) Persoana fizică: nu a suferit condamnări penale definitive și nu este membră a altor organizații – persoane juridice de drept public sau privat – ale căror scopuri și activitate vin în contradicție cu scopurile Asociației.
Art. 18. Membrii fondatori și membrii asociați se bucură de toate drepturile, pe toată durata existentei asociației, respectiv:
- dreptul de a vota în cadrul AGA pentru a-și exprima opțiunea față de proiectele de hotărâri ale asociației;
- dreptul de a propune și dreptul de a fi ales în cadrul organelor de conducere ale Asociației, dacă au aptitudini și capacitate pentru funcțiile pentru care candidează;
- dreptul de a fi consultați la inițierea/modificarea de acte normative;
- dreptul de a fi informat , de a participa și de a beneficia de programele, proiectele și activitățile derulate de Asociație;
- dreptul de a se exprima liber în cadrul Asociației;
- dreptul de a participa la toate manifestările organizate prin și de către Asociație;
- dreptul de a primi toate informațiile pe care le deține Asociația din punct de vedere fiscal, comercial, vamal, bancar, valutar, juridic, tehnic și managerial;
- dreptul de a apărea atât în broșura catalog, cât și pe site-ul Asociației;
- dreptul de a beneficia de rezultatele programelor inițiate de Asociație;
- dreptul de a avea acces la spațiile și dotările Asociației pentru organizarea unor manifestări și activități științifice, culturale și sportive în domeniile de interes ale Asociației;
- alte drepturi prevăzute în regulamentele Asociației.
Art. 19. Calitatea de membru se dobândește prin aprobarea adeziunii de către Consiliul Director. Calitatea de membru asociat, de membru de onoare sau de membru susținător al asociației se acordă de către Consiliul Director, prin votul a cel puțin 2/3 din numărul membrilor Consiliului și prin propunerea a trei membri existenți.
Membrii fondatori și membrii asociați, au obligația de a achita cotizația anuală, în cuantumul stabilit de Adunarea Generală și Consiliul Director.
Art. 20. Membrii de onoare sunt acele persoane care, prin poziția și conduita lor, conferă prestigiu Asociației.
Membrii de onoare pot participa la stabilirea obiectivelor asociației și a formelor concrete de realizare a acestora, la ședințele Adunării Generale și Consiliului Director, fără a avea drept de vot. De asemenea, pot desfășura activități specifice asociației și pot utiliza, cu acordul scris al Consiliului Director, baza materială a asociației, în scopul realizării proiectelor pe care și le propun.
Pot fi recompensați pentru activitatea lor, la propunerea și cu acordul Consiliul Director.
Sunt primiți în Asociație pe baza a trei propuneri primite din partea membrilor fondatori sau a membrilor activi și vor fi confirmați de Consiliul Director.
Art. 21. Calitatea de membru încetează:
- la cererea acestuia;
- prin neplata cotizației stabilite de Adunării Generale și Consiliul Director;
- prin retragerea calității de membru validată de Consiliul Director, în cazul în care acesta nu respectă prevederile prezentului statut, a Codului etic sau în cazul în care aduce prejudicii materiale sau morale asociației ori membrilor acesteia, incluzând, dar fără a se limita la:
- încălcarea gravă a prevederilor statutare și a hotărârilor organismelor de conducere ale asociației,
- ca urmare a unei condamnări, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârșirea unor fapte cu caracter penal incompatibile cu misiunea și principiile asociației;
- în caz de neplată a cotizației timp de 6 luni, după primirea unei somații.
- denigrarea activității asociației;
- întreprinderea unor acțiuni ce aduc prejudicii de orice natură asociației;
- abaterile de la etica profesională și morală incluse în regulamentul de organizare și funcționare al asociației;
- în cazul persoanelor care fac parte din conducerea asociației și neparticiparea sistematică la activitatea structurii de conducere în care a fost ales sau împiedicarea prin diferite mijloace ca aceasta să-și desfășoare în mod eficient activitatea.
- d) la data decesului sau intervenirii incapacității membrului persoană fizică sau la data falimentului persoanei juridice
Retragerea se comunică în scris Consiliului Director. Calitatea de membru al asociației încetează în urma retragerii după trecerea unui termen de 15 zile de la depunerea acesteia, dacă solicitantul nu revine asupra deciziei.
Excluderea unui membru se face de către Consiliul Director, prin decizie, la propunerea a cel puțin doi membri ai asociației. Împotriva deciziei se poate depune contestație în termen de 15 zile de la comunicare. Contestația se soluționează de Adunarea Generală. Decizia finală a Adunării Generale se va comunica membrului în cauza prin scrisoare recomandata. După luarea deciziei de excludere, membrul devine inactiv, nu mai are nici un drept și nicio obligație fata de statut.
De la data înregistrării deciziei și până la soluționarea acesteia în Adunarea Generală, calitatea de membru al asociației este suspendată.
Prin retragere sau excludere, membrii în cauză nu pot avea niciun fel de pretenție la patrimoniul comun al asociației, dar au obligația plații cotizației până la momentul ieșirii din asociație.
CAPITOLUL VI – VENITURILE ȘI CHELTUIELILE ASOCIAȚIEI
ART. 22. Veniturile asociației provin din:
- cotizațiile membrilor;
- dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condițiile legii;
- dividendele societăților comerciale înființate de asociație;
- venituri realizate din activități economice directe;
- resurse obținute de la bugetul statului sau alte bugete;
- alte venituri prevăzute de lege.
ART. 23. Asociația poate înființa societăți comerciale ale căror dividende, dacă nu se reinvestesc în aceste societăți, se vor folosi pentru realizarea scopului ei.
Asociația poate desfășura orice alte activități economice directe, dacă acestea au caracter accesoriu și au legătură strânsă cu scopul ei principal.
ART. 24. Principalele cheltuieli ale asociației sunt:
- salarii, indemnizații și premii;
- cheltuieli de întreținere ale spațiilor folosite de asociație în vederea desfășurării activității;
- alte cheltuieli;
Cheltuielile se efectuează potrivit prevederilor bugetului de venituri și cheltuieli și se aproba de către Consiliul Director.
ART. 25. Exercițiul economico-financiar începe la data de 01 ianuarie și se încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an.
CAPITOLUL VII – DIZOLVAREA ASOCIAȚIEI
Art. 26. – Dizolvarea Asociației
Dizolvarea asociației necesită o majoritate de 2/3 din voturile Adunării Generale.
În caz de dizolvare, bunurile și fondurile asociației intră în patrimoniul unei alte asociații sau fundații cu scop identic sau asemănător care va fi desemnată de Adunarea Generală.
Asociația Româna pentru Iluminat se va dizolva:
- De drept prin: realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost construită, daca în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop.
- Prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate atunci când:
- a) scopul sau activitatea asociației a devenit ilicita sau contrară ordinii publice;
- b) realizarea scopului este urmărita prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
- c) urmărește alt scop decât cel pentru care a fost constituit;
- d) a devenit insolvabilă;
- e) nu mai obține autorizațiile prealabile necesare, potrivit legii.
III. Prin hotărârea Adunării Generale. În termen de 15 zile de la data ședinței de dizolvare, hotărârea Adunării Generale se depune la instanța competentă, pentru a fi înscrisă în Registrul asociaților şi fundațiilor.
- În alte situații prevăzute de lege.
În cazul dizolvării asociației bunurile ramase în urma lichidării asociației vor fi predate unei persoane juridice non-profit, cu scop similar, care urmează a fi desemnata de Adunarea Generală, cu votul majorității membrilor prezenți la ședința de dizolvare.
Art. 27. – Lichidarea Asociației
În cazul dizolvării asociației, lichidatorii se numesc de instanța judecătorească sau de Adunarea Generală după caz.
Odată cu numirea lichidatorilor, mandatul Consiliului Director încetează.
Lichidatorii la intrarea în funcție efectuează inventarul și încheie un bilanț care să constate situația exactă a activului și pasivului.
Ei sunt obligați să primească și sa păstreze registrele și orice alte acte ale Asociației și sa țină un registru cu toate operațiunile lichidării, în ordinea datei acestora.
Lichidatorii își îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorului.
Lichidatorii au obligația de a continua operațiunile juridice în curs, de a incasa creanțele, de a plăti creditorii, iar dacă numerarul nu este suficient, de a transforma și restul activului în bani, procedând la vânzarea prin licitație publică a bunurilor mobile și imobile.
Lichidatorii pot realiza numai acele operațiuni noi care sunt necesare finalizării celor aflate în curs de derulare.
După încheierea lichidării, lichidatorii sunt obligați ca în termen de două luni sa depună bilanțul, registrul jurnal și un memorandum, sa declare operațiunile de lichidare la Registrul asociațiilor și fundațiilor al judecătoriei în a cărei circumscripție teritorială își are sediul Asociația și să îndeplinească toate procedurile de publicare și radiere din acest registru.
Daca în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanțului nu se înregistrează nicio contestație, bilanțul se consideră definitiv aprobat, iar lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor în drept bunurile și sumele rămase de la lichidare, împreună cu toate registrele și actele asociației și ale lichidării, după aceasta fiind considerați descărcați.
Asociația încetează a avea ființă la data radierii din Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Radierea se face în baza actului constatator eliberat lichidatorilor, prin care se atestă descărcarea acestora de obligațiile asumate.
Art. 28. – Destinația bunurilor
În cazul dizolvării asociației, bunurile rămase în urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător.
Dacă în termen de 6 luni de la terminarea lichidării, lichidatorii nu au reușit să transmită bunurile, ele se atribuie de instanța competentă unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.
Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin aceasta nu s-a stabilit o dată ulterioara.
Lichidatorii încheie operațiunile și remit celor în drept contul gestiunii numai după expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea dizolvării asociației.
Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legii.
Prezentul statut a fost adoptat de membrii fondatori și membrii asociați și a fost redactat în 25 de exemplare originale.
SEMNĂTURILE MEMBRILOR FONDATORI:
Dl Dan Ovidiu Vătăjelu, reprezentant al SC Flash Lighting Services SA;
………………………………………………………………………………………………….
Dna Daniela-Roxana Șunică, reprezentant al SC Signify Romania SRL;
………………………………………………………………………………………………….
Dl Andras Vernes, reprezentant al SC Energolux Impex SRL;
……………………………………………………………………………………………………
Dl Alexandru Sirca, reprezentant al SC Schreder România SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Și
Dl Dan Ovidiu Vătăjelu, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dna Marilena Pușa Măierean, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Laurențiu Chihai, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Dorin Lucian Beu, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Mihai Husch, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Bogdan Lupu, în nume propriu.
………………………………………………………………………………………………………..
SEMNĂTURILE MEMBRILOR ASOCIAȚI:
Dl Cristian Sergiu Mucenicu, reprezentant al SC Elba SA;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Vasile Tiorean reprezentant al SC Elbi Electric & Lighting SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Dna Simona Vaida, reprezentant al Asociației Recolamp;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Horea-Mihai Baba, reprezentant al SC MK Illumination SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Florian Valentin Niculae reprezentant al SC Power Electric SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Daniel Cristian Rosu reprezentant al SC Gewiss Romania SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Dan Georgia reprezentant al SC ARC ELECTRONIC SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Mihail Tuta reprezentant al SC Elbi Energy Projects SRL;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Andi-Gabriel Ostroveanu, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Marius-Gabriel Ciocîrlan, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..
Dl Andrei-Cornel Opincaru, în nume propriu;
………………………………………………………………………………………………………..